ASFALTONDERZOEK
Asfalt vormt een niet te missen onderdeel van onze infrastructuur. Wegen, parkeerplaatsen en bedrijventerreinen zijn afhankelijk van de kwaliteit en duurzaamheid van het asfalt. Het uitvoeren van asfaltonderzoek is periodiek van belang om de kwaliteit van het asfalt te kunnen waarborgen, maar hoe verloopt zo’n asfalt onderzoek en waarom is het zo belangrijk? Op deze pagina richten we ons op de aanpak en richtlijnen rondom een asfaltonderzoek conform CROW 210.
Waaruit bestaat een asfaltonderzoek?
Asfaltonderzoek omvat een technische analyse van de samenstelling, prestaties en kwaliteit van het asfalt met als doel om inzichten te krijgen in zowel de huidige staat als eventuele gebreken. Het vroegtijdige identificeren van deze gebreken kan grotere problemen, zoals scheuren of verzakkingen, voorkomen.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd bij bestaande wegen, maar kan ook nuttig zijn bij nieuwbouwprojecten. Als asfaltverharding volledig of gedeeltelijk verwijderd moet worden, worden de mogelijkheden voor hergebruik vastgesteld. Teervrij asfalt kan worden hergebruikt in nieuw asfalt, terwijl teerhoudend asfalt moet worden afgevoerd naar een erkende verwerker. Asfaltonderzoek wordt daarom vaak gecombineerd met fundatieonderzoek of bodemonderzoek.
De protocollen omvatten de volgende stappen:
Al onze diensten
Milieuhygiënisch Vooronderzoek (NEN5725)
Milieukundig bodemonderzoek (NEN5740)
Begeleiding bodemsanering
Infiltratieonderzoek
AP04-keuring (partijkeuring)
Asfaltonderzoek
Fundatie
Milieukundig bodemonderzoek
Civieltechnisch bodemonderzoek
Quickscan flora en fauna
Vleermuisonderzoek
Aanvullend ecologisch onderzoek
Soorteninventarisatie
Omgevingsvergunning
Stikstofberekening
Asbestonderzoek
De protocollen voor asfaltonderzoek
Bij BKK Advies volgen we een viertal protocollen die het proces van ons onderzoek vormen.
Protocol 1: het uitvoeren van een historisch administratief onderzoek en visuele inspectie.
Deze eerste stap vormt de basis voor ons onderzoek. Een historisch administratief onderzoek en een visuele inspectie geven ons een helder beeld van zowel de achtergrond als de huidige situatie. Tijdens het historisch administratief onderzoek verzamelen en analyseren we belangrijke gegevens, zoals ontwerptekeningen, onderhoudsrapporten, rapporten van eerder onderzoek en gegevens over de samenstelling van het asfalt. Dit onderzoek vertelt ons of het asfalt in het verleden problemen heeft gehad. Een visuele inspectie geeft daarnaast vaak waardevolle informatie over mogelijke problemen. Hiermee brengen we visuele gebreken, zoals scheuren, vervormingen, gaten en slijtage, efficiënt in kaart. Deze processtap geeft ons een duidelijk beeld van de huidige staat en mogelijk onderliggende problemen en vormt de basis voor het gehele onderzoek.
Protocol 2: het opstellen van een boorplan.
Na het vooronderzoek is het tijd om een boorplan op te stellen. In deze processtap ontwikkelen we een strategie om kernboringen op de juiste manier en de juiste locatie uit te voeren. Op basis van de analyse uit Protocol 1 bepalen we de locaties voor de kernboringen. De plaats van deze boringen wordt bepaald op basis van zichtbare schade, zones die intensief gebruikt worden en gebieden die in het verleden problemen hebben veroorzaakt.
Dit protocol is gericht op het verkrijgen van representatieve monsters, het minimaliseren van wegdekschade en het efficiënt uitvoeren van boringen. Op basis van al deze gegevens stellen we een boorplan op. Hierin vermelden we hoeveel boringen nodig zijn, waar deze boringen moeten plaatsvinden, hoe diep deze moeten zijn en welke veiligheidsmaatregelen en milieuregels van toepassing zijn. Met een professioneel opgesteld boorplan kunnen we de volgende stap effectief uitvoeren.
Protocol 3: het uitvoeren van de kernboringen.
De kernboringen vormen de basis voor het asfaltonderzoek. Hierbij worden fysieke monsters van het asfalt verzameld die het project voor nieuwe aanleg of onderhoud goed kunnen helpen. Deze monsters bieden cruciale informatie over de opbouw, huidige staat en kwaliteit van het asfalt. Met behulp van een professionele kernboormachine halen we kleine monsters uit het asfalt. Veiligheid staat hierbij voorop. Onze professionals zetten de boorlocaties duidelijk af om zo alle verkeersdeelnemers te beschermen. Daarnaast is het belangrijk dat we ons aan de milieuwetgevingen houden. Het afvalmateriaal wordt volgens de geldende weg afgevoerd om zo de milieu-impact te minimaliseren.
Protocol 4: het analyseren van de kernboringen (laagbeschrijving, Pakmarker en GCMS).
In Protocol 4 worden de verzamelde asfaltmonsters onder de loep genomen. Hierbij kijken wij zowel naar de fysieke als chemische eigenschappen van het asfalt. Zo beschrijven wij onder andere in een rapport waar de samenstelling van het asfalt uit bestaat. Daarnaast voeren we een Pakmarker-test uit die bepaalt of het asfalt teerhoudend is. Teerhoudend asfalt moet op een specifieke manier afgevoerd en verwerkt worden en kan niet gerecycled worden. Met een GCMS-analyse onderzoeken we de chemische eigenschappen van het asfalt. Hiermee bepalen we of het gerecycled kan worden en of het voldoet aan de geldende normen.
Alle bevindingen, analyses en gegevens worden uiteindelijk samengevat in een gedetailleerde rapportage. Deze rapportage biedt de basis voor het opstellen van een onderhouds- of nieuwbouwplan.
Het belang van een professioneel asfaltonderzoek
- Levensduur asfalt verlengen: problemen aan het asfalt kunnen beter vroeg dan laat geconstateerd worden. Zo zorg dat je dat problemen vroegtijdig worden gerepareerd of de weg kan worden onderhouden waardoor de levensduur van het asfalt verlengd kan worden.
- Onnodige kosten besparen: onderhouds- en reparatiekosten zijn een stuk goedkoper als ze preventief worden uitgevoerd. Het gaat dan vaak om kleine en eenvoudige reparaties, terwijl grotere problemen vaak meer tijd en geld kosten. Het vroegtijdig laten uitvoeren van een asfalt onderzoek is dus van groot belang.
- Veiligheid vergroten: slecht onderhouden asfalt kan leiden tot gevaarlijke situaties. De kans op slipgevaar en verzakkingen is in zulke gevallen vele malen groter. Met behulp van een uitgebreid onderzoek kan de veiligheid van alle weggebruikers worden gegarandeerd.
- Voldoen aan wet- en regelgevingen: opdrachtgevers, zoals gemeenten en provincies, dienen zich te houden aan richtlijnen zoals een asfaltonderzoek conform CROW 210. Deze richtlijnen stellen eisen aan het onderhoud en de controle van asfaltwegen.
Heeft u vragen over een asfaltonderzoek of wilt u zelf een project starten? Bij BKK Advies staat ons deskundig team voor u klaar! We adviseren u graag waar mogelijk om zo een geschikte oplossing te bieden. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek en een offerte op maat!