Stikstofberekening
De stikstofproblematiek staat de laatste jaren steeds hoger
op de politieke en maatschappelijke agenda. Het aanvragen van een
omgevingsvergunning is hierdoor een belangrijk onderdeel als het gaat om bouw-
en ontwikkelingsprojecten. Dit heeft te maken met het feit dat kwetsbare
natuurgebieden bedreigd worden door de stikstofemissie, en dan vooral als het
gaat om de Natura 2000-gebieden. Daarom heeft de Nederlandse regering strengere
wet- en regelgevingen ingevoerd om de stikstofuitstoot te verminderen. Zo kan
de negatieve invloed op natuurgebieden worden beperkt. Het is daarom voor
vrijwel ieder project verplicht om een stikstofberekening voor een
omgevingsvergunning te laten uitvoeren.
Wat is een stikstofberekening?
Met een stikstofberekening kan worden geanalyseerd welke
impact een sloop-, bouw-, of renovatieproject heeft op de stikstofdepositie in
natuurgebieden, voornamelijk de Natura 2000-gebieden. De Natura 2000-gebieden
zijn namelijk Europees beschermde natuurgebieden. Stikstofuitstoot die
afkomstig is van bijvoorbeeld verkeer, landbouw of bouwactiviteiten heeft grote
invloed op deze natuurgebieden. Daarom zijn er sinds september 2019
verschillende nieuwe regels doorgevoerd en bestaande regels aangescherpt die ervoor
zouden moeten zorgen dat de stikstofemissie afneemt. Dit heeft als gevolg dat
bouwprojecten strenger worden getoetst op hun stikstofemissie rond de Natura 2000-gebieden.
Het aanvragen van een stikstofberekening en een omgevingsvergunning,
waarmee kan worden aangetoond dat projecten voldoen aan de milieuregels en geen
negatieve invloed hebben op Natura 2000-gebieden, zijn daarom sinds november
2022 verplichte factoren voordat bouw- of ontwikkelingsprojecten uitgevoerd
mogen worden.
Wanneer kan een bodemonderzoek van belang zijn?
Al onze diensten
Milieuhygiënisch Vooronderzoek (NEN5725)
Milieukundig bodemonderzoek (NEN5740)
Begeleiding bodemsanering
Infiltratieonderzoek
AP04-keuring (partijkeuring)
Asfaltonderzoek
Fundatie
Milieukundig bodemonderzoek
Civieltechnisch bodemonderzoek
Quickscan flora en fauna
Vleermuisonderzoek
Aanvullend ecologisch onderzoek
Soorteninventarisatie
Omgevingsvergunning
Stikstofberekening
Asbestonderzoek
Hoe verloopt een stikstofberekening?
Het proces van een stikstofberekening bestaat uit een aantal
stappen. Als eerst wordt een ecologisch onderzoek uitgevoerd, zoals een quickscan flora
en fauna. Hiermee kan de noodzaak voor een stikstofonderzoek vastgelegd
worden. Dit vormt uiteindelijk de basis voor de stikstofberekening. De volgende
stap is het analyseren van de verschillende stikstofbronnen die bij dit project
komen kijken, zoals het transport, het gebruik van bouw- en graafmachines en
andere activiteiten die bijdragen aan stikstofemissie, zoals bijvoorbeeld
verkeersbewegingen. Hierbij wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen de
aanlegfase en de gebruiksfase. Vervolgens wordt gebruikgemaakt van een AERIUS-rekentool.
Dit is een wettelijk voorgeschreven meet- en rekeninstrument dat de
stikstofuitstoot in kwetsbare natuurgebieden meet. De uitkomsten van deze
metingen worden meegenomen in de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Het doel
hiervan is om te kunnen bewijzen dat de stikstofuitstoot binnen de wettelijke
normen blijft.
Het belang van een stikstofberekening en omgevingsvergunning
De stijgende stikstofproblematiek heeft ervoor gezorgd dat
Nederland strengere wet- en regelgevingen heeft doorgevoerd om de
stikstofemissie te beperken. De stikstofemissie heeft namelijk gevolgen voor
het verkrijgen van een omgevingsvergunning. De stikstofproblematiek heeft
ervoor gezorgd dat een stikstofberekening en omgevingsvergunning belangrijker
dan ooit zijn. Tijdens het maken van een stikstofberekening wordt rekening
gehouden met verschillende factoren:
·
De aard van het project
·
Of de bouwplannen in of vlak bij Natura 2000-gebieden
liggen
·
De verwachte stikstofuitstoot tijdens zowel de aanleg-
als de gebruiksfase
·
Maatregelen die de stikstofuitstoot kunnen
beperken
Maatregelen bij de overschrijding van stikstofnormen
Als uit de stikstofberekening blijkt dat de stikstofnormen overschreden worden, kan een project niet zomaar doorgaan. Hier komen vervolgens verschillende maatregelen bij kijken die ervoor kunnen zorgen dat de hoeveelheid stikstofuitstoot verminderd kan worden. Zo kan bijvoorbeeld geadviseerd worden om schonere en milieuvriendelijke technologieën te gebruiken, zoals bijvoorbeeld elektrische bouw- en graafmachines. Deze stoten namelijk minder stikstof uit dan traditionele dieselmotoren. Ook kan gekeken worden naar het aantal transportbewegingen van en naar de bouwplaats. Door logistieke aanpassingen kan het aantal transportbewegingen verminderd worden wat uiteindelijk leidt tot minder stikstofuitstoot.
In sommige gevallen kan er ook voor worden gekozen om
compenserende maatregelen uit te voeren. Zo kunnen projecten er bijvoorbeeld
voor kiezen om natuurgebieden aan te leggen of bestaande natuurwaarden te
verbeteren in de buurt van het project. Op deze manier kan de stikstof uitstoot
tot op zekere hoogte gecompenseerd worden.